Thursday, December 13, 2012

" Letih Berfikir @ Letih Bekerja "




masa aku sekolah menengah dulu.. aku penah ditanya oleh cikgu aku dan soalannya mcm tajuk yang aku tulis nie... "

" kalau diberi pilihan antara ' letih berpikir ' atau ' letih membuat kerja ( mengerah keringat )' , mana yang kamu akan pilih... " 

inilah soalannya dan soalan ini masih terngiang-ngiang di fikiran aku... masa mula2 aku ditanya, aku pikir lama baru aku jawab... tp sekarang. kalau ditanya.. dengan spantas cahaya aku akan berikan jawapan..

baru aku paham apa maksud cikgu aku.. ye la... masa aku sekolah dulu.. mna nk pikir terok2 sangat.. habis2 pon.. pasal exam.. pasal stdy... tp bila dh makin besar dan makin ada byk tanggungjawab nie.. mcm2 yang perlu dipikir.. tambahan pula mereka yang telah berkeluarga... kan... mest mcm2 dlm kepala depa dok pikir.. pasal anak2 la.. pasal makan minum anak bini la.. apa pon itu semua lumrah kehidupan..

agak2 korang kan. taw x apa jawapan yang aku jawab time tu... mst korang pon bg kawapan yg sama or mybe x sama..

jawapan aku ialah aku lebih sanggup rasa pnat, letih dalam mmbuat sesuatu perkara daripada letih pikir sesuatu perkara.. sbb ape aku kata mcm nie.. sbb nya ialah... kalau kita rasa penat nk buat sesuatu,, dengan hasil penat kita mengerah keringat kita tu.. akhirnya bila kita berjaya mnyelesaikan kerja yg kita buat tu., kita dpt rasakan satu kepuasan yang amat memuaskan hati kita walaupon kita teras amat letih..kita boleh rehatkan badan.. tido dan bangun je tdo.. mest dh rasa segar... tp kalau kita asyik pikir sesuatu perkara dan makin lama makin kita pikir pasal tu.. lama2 kita akan letih pikir dan silap2 leh stress... tension.. sakit kepala.. smua akan datang kt kita... 

ha.. sbb ni la aku lebih rela letih melakukan kerja.hehe... bg korang2 yg ada jawapan tersendiri tu.. itu jawapan korang... setiap org.. perwatakannya x sama,, kan... 

 kepada cikgu2 aku masa sekolah... terima kasih sbb slalu memberikan nasihat yang amat berguna.. walaupon dulu tak paham.. tp skrg... sy dh paham segala nasihat yg diberikan... terima kasih cikgu... :)

2 comments:

  1. cmfm pilih letih bekerja....letih berfikir boleh sebbkan stress bila dah stress terus rasa nak makan banyak2.....lepas tu badan naik tambah lagi stress hahahhaha

    ReplyDelete
  2. hahhahaa... btl tu... kalau letih keja.. atleast kita nampak hasil kja kita.. n ada rasa kepuasa kat situ.. hehe

    ReplyDelete