Saturday, December 22, 2012

" Penangan Gigi Gerahan Bongsu "

apa habaq smua.... kali ni aku nk kongsi ngan smua pasal gigi geraham bongsu... sebut je pasal ni mest ada diantara korang h terbayang gigi tu mcm mna n rasa kesakitan tu mcm mna...tp ada gak yang tahu pasal nie..

sbb ape aku post pasal ni sbb aku tgh alami skarang.. huhu... aku dh sakit mcmni dh lama.. skrg umo aku 22.. ( 2012 ).. aku x pati sejak bila aku dok tahan.. mybe dh 2, tahun cam tu kot... setiap kali sakit jew.. aku tahan.. nk mkn pon susah.. nk kunyah tu ygterok... sakit wi...


utk mengetahu lebih banyak info pasal sakit nie.. aku sarch banyak2 kt google.. so banyak la maklumat n pengalaman mereka2 yg dh penah rasa... 100% mengatakan SAKIT ... x de pon kata yg  x sakit,, huhu.. ni dh buat aku cuak.. gigi bongsu ni mang x de cara lain.. ang kna opret buang gigi nie kalau menyakitkan.. nama pon gigi bongsu kan... kalau dh nama bongsu.. mest banyak karenah.. so sama la ngan gigi... aku jumpa mcm2 gambar pasal kedudukan gigi bongsu ni... ni antara pic yang aku tgk.. seram wei...




amacam.... korang tgk pon mesti dh rasa seriau kan... apatah lg yg alaminya sndri... aku rasa gigi aku part partial or angular kot... aku pon x sure sbb x penah p lg kinik gigi.. heheh... 

aku ingt nk cabut secepat yg mungkin la.. sakit pon sakit la.. tu kejap jew drpd aku nk tanggung sakit mcmni sampai umo puluh2 nnt... x sanggup... 

di sebabkan aku nk dekat ngan exam final sem, so aku tangguhkan dulu niat aku nk p cabut tu. aku ingt nk cabut masa cuti sem sebulan tu nnt... apa2 hal.. aku sakit kt umah.. hh.. senang la nk minta apa2.. ye dak.. hahha.. 

ha.. lupa nk gtaw.. sepengetahuan aku lepas baca2 maklumat pasal gigi nie.. gigi bongsu ni mula tumbuh diantara umor 18-30 tahun.. so.. kpd sesiapa yg masih belom ada gigi bongsu tu n umor korang diantara yg aku gtaw tu.. korang siap2 la yew... seyesly.. mang sakit... 
so.. dipendekkan cita.. aku skrg ngah menahan sakit pasal nie.. x leh nk wat ape.. tepaksa tahan jap. huhu... insya Allah.. nnt hilang semua ni lepas opret.. huhu... ok.. nnt aku dh opret.. aku akan sambung cita pasal lepas opret lak k.... 

2 comments:

  1. kak dayah kena time umur 21, lepas tu elok habis exam jek time tu, sampai demam-demam seminggu punya lah sakit....kak dayah jenis vertical bila dah keluar gigi tu legaaaaaaaa tak tau nk cita mcm mana hahahah....yerlah gusi dah keras tetiba tumbuh gg mana tak sakit...^_^

    ReplyDelete
  2. cabut tu.. sakit x. huhu.. kena jait x?

    ReplyDelete